Anuari del Tercer Sector Social de Catalunya 2009
El 9 de juliol es va presentar a Barcelona l’Anuari 2009 del Tercer Sector Social de Catalunya, una iniciativa conjunta de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya i de l’Observatori del Tercer Sector. Gairebé 950 entitats participants a través d’un ampli qüestionari i un centenar d’entrevistes a persones rellevants del sector configuren un volum de dades significatiu per a extreure conclusions và lides sobre el conjunt del sector social català .
Un dels valors més significatius de l’Anuari és, a banda de saber com és el sector avui, la possibilitat d’analitzar per primera vegada la seva evolució, ja que aquest estudi es pot considerar el segon capÃtol del Llibre blanc del tercer sector cÃvicosocial de Catalunya, publicat el 2003.
En recomano la lectura / consulta global (l’Anuari es pot descarregar en format pdf), però, per ser originals, en aquest post em concentraré en aquells aspectes relatius a la presència i l’ús de les TIC al sector.
En destaco els punts que em semblen més interessants:
* El 2003 només un 14% de les entitats tenien web o feien ús d’Internet (no es distingia, per tant, menys del 14% devien tenir web propi), mentre que el 2009 el 67% declara tenir-ne. El salt és notori però s’evidencia que un terç encara estan a les fosques pel que fa a presència a Internet, fet que avui ja ens resulta molt estrany.
* En relació a la dada anterior, el canal Internet s’ha convertit en el mitjà de comunicació més emprat, superant el de conferències i xerrades, que era el primer fa sis anys. En aquell moment, Internet estava per sota de premsa, rà dio i tv local.
* Es visualitza una correlació entre disponibilitat de web i mida d’entitat, en el sentit que en les entitats petites és on aquesta disponibilitat és menor (59%). A nivell de sector d’activitat, les entitats que treballen amb dones o amb persones immigrades estan al 50%, mentre que les de discapacitats, addiccions o salut estan al 80%. Segons l’estudi, això té a veure amb el divers nivell de professionalització de les entitats d’uns o altres sectors.
* En relació als usos, un 90% declara utilitzar sovint o molt sovint les TIC en la realització d’activitats i projectes, mentre que a l’altre extrem un 65% no les utilitza o ho fa molt poc per a accions d’incidència polÃtica.
Cal dir que el nombre d’entitats que han respost concretament les preguntes sobre les quals es basen les dades anteriors oscil·la entre les 450 i les 550 sobre les 950 que han respost globalment. No sé si dic una bestiesa estadÃstica però suposo que entre les entitats que responen una pregunta el percentatge de les que “se senten properes” al contingut de la pregunta deu ser més alt que la mitja. I al revés deu passar amb les que no responen. Dic això perquè em temo que la fotografia correcta del sector ens hauria de fer aplicar un cert factor de correcció a la baixa. Bé, si algun entès en la matèria m’ho explica, fantà stic.